Sala Doświadczania Świata

Sala Doświadczania Świata (Snoezelen) to propozycja terapii wielozmysłowej, która została udostępniona dla potrzeb naszych uczniów w 2008 roku.   Jej głównym celem jest poznawanie i doświadczanie świata poprzez zmysły: wzroku, dotyku, słuchu i węchu.
Sala ta, stymuluje określone zmysły stwarzając lepsze warunki rozwoju uczniów, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
 
Terapia polisensoryczna (wielozmysłowa) ma na celu:
* podejmowanie samodzielnej aktywności przez dziecko – motywacją nie są działania opiekunów, lecz elementy tworzące Salę Doświadczania Świata,
* doświadczanie przez dziecko bodźców o różnym nasileniu - w bezpiecznym, wygodnym otoczeniu zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi, łagodnymi wibracjami i zapachami,
* likwidowanie zaburzeń sensorycznych,
* osiąganie stanu relaksacji,
* poprawę rozumienia otaczającego świata,
* rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci zmysłowej,
* poprawę orientacji w schemacie własnego ciała,
* poprawę orientacji przestrzennej i koordynacji ruchowej,
* lepsze nawiązywanie kontaktów interpersonalnych,
* zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, eliminację lęku, redukcję stresu i napięcia,
* rozwój wyższych funkcji emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych.



Elementy wyposażenia Sali  Doświadczania Świata

1. Elementy stymulujące zmysł wzroku:
- interaktywna kolumna bulgocząca – angażuje zmysły wzroku, słuchu i dotyku;
- rzutnik LUNAR 250 – ukazuje kolorowe obrazy na ścianach i suficie; tarcze z różnorodnymi obrazami (chmur, kwiatów, bajkowych scen, świata fantastyki, zwierząt i roślin) przytwierdzane są do uchwytu z silnikiem, który obraca nimi w wolnym tempie – dając niezapomniane doświadczenia wzrokowe i relaks.
- kula lustrzana;
- wodospad światłowodów – zbiór giętkich, przezroczystych włókien świecących punktowo na całej długości;
- prysznic świetlny – to lustro z zamontowanym źródłem światła UV – spływają z niej długie, kolorowe węże, świecące pod wpływem światła UV;
- różnorodne gry stymulujące polisensorycznie;
 
2. Elementy stymulujące zmysł dotyku:
- elementy miękkiego podłoża – kolorowe materace, pufy;
- elementy dające efekty dotykowe – ścieżka fakturowa, gumowe zabawki, piłki sensoryczne, domino dotykowe;
 
3. Elementy stymulujące zmysł węchu:
- różnorodne olejki terapeutyczne i zapachowe;
 
4. Elementy stymulujące zmysł słuchu:
- zestaw kaset i płyt oferujących muzykę relaksacyjną oraz muzykę z odgłosami przyrody (śpiew ptaków, szum morza, szum wiatru, plusk wody, itp.);
- dźwiękowe pudełka;
 
Urządzenia te są wykorzystywane do zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci mających trudności w komunikowaniu się z otoczeniem oraz specjalistycznych zajęć terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych np. upośledzonych umysłowo.
Efekty uzyskuje się m.in. dzięki możliwości wyboru bodźców przez dziecko. Ucząc się poprzez zmysły, dziecko dostarcza do układu nerwowego informacje wpływające na koncentrację, pamięć, naukę, chęć działania.
Pobyt w sali Doświadczania Świata umożliwia poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie i smakowanie – czyli tworzenie globalnego, wielozmysłowego obrazu danego pojęcia czy rzeczy.
Jednym słowem: dziecko wybiera to, co jest dla niego najprzyjemniejsze, na czym chce się koncentrować i czym chce się zajmować.

   

POWRÓT